Newsletter

Zapisz się na Darmowy Newsletter i zdobądź Poradnik Łuszczycowy.

Okładka Poradnika Łuszczycowego




Beta karoten

Beta karoten jest prowitaminą witaminy A. Jest bezpieczną formą suplementacji, gdyż przekształca się w witaminę A w takim stopniu, w jakim organizm tego potrzebuje. Nadmiar magazynowany jest w tkankach tłuszczowych. W przypadku nadmiaru beta karotenu skóra może być żółtawa – nie należy tego mylić z żółtaczką.

Działanie

Beta karoten ma pozytywne działanie na skórę. Sprawia, że jest bardziej elastyczna, opalona, chroni ją przed złym działaniem promieni słonecznych oraz przedłuża opaleniznę. Dodatkowo beta karoten działa pozytywnie na wzrok i system odpornościowy oraz chroni organizm przed drobnoustrojami.

Wskazania

Dostarczanie organizmowi beta karotenu jest wskazane przy chorobach skóry, ekspozycji na promienie słoneczne czy też przy zaburzeniach widzenia.

Źródła beta karotenu

Oprócz suplementów diety zawierających beta karoten, można znaleźć go także w wielu warzywach i owocach. Najwięcej beta karotenu jest w warzywach i owocach o zabarwieniu żółtym, pomarańczowym i czerwonym np. marchew, dynie, pomidory, morele, nektarynki, brzoskwinie, mango. Także zielone warzywa liściaste posiadają dużo beta karotenu – szpinak, brokuły, rzepa, kalafior, sałata, cykoria. beta karoten w sporych ilościach występuje też w innych warzywach i owocach jak szparagi, groszek czy wiśnie.

Sposób spożycia

Wszelkie produkty zawierające beta karoten powinno się spożywać z tłuszczami, gdyż to w nich ta prowitamina się rozpuszcza. Już niewielka ilość masła, czy oliwy pozwala na znaczną większą wchłanialność beta karotenu.