Kupony

Newsletter

Zapisz się na Darmowy Newsletter i zdobądź Poradnik Łuszczycowy.

Okładka Poradnika Łuszczycowego




Selen

Selen jest pierwiastkiem, który odgrywa bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego. Pierwiastek ten jest jednym z elementów dostarczanych organizmowi przez pokarm.

Działanie

Selen chroni układ immunologiczny przed wirusami, bakteriami – wzmacnia odporność. Pierwiastek ten ma pozytywne działanie na tarczycę, chroni serce i układ krążenia przed zmianami chorobowymi. Dodatkowo ma także działanie przeciwzapalne. Selen pomaga także w wydalaniu z organizmu metali ciężkich oraz chroni skórę przed słońcem.

Selen zapobiega powstawania komórek nowotworowych w różnych narządach i tkankach, zmniejszając ryzyko powstania nowotworów – zwłaszcza prostaty, wątroby, jelita grubego i płuc (suplementacja selenem jest szczególnie wskazana dla osób palących).

Selen ma istotne znaczenie dla płodności – zwłaszcza u mężczyzn. Połowa selenu w organizmie mężczyzny znajduje się w jądrach, z tego względu zaleca się suplementację selenem przy intensywnym życiu seksualnym. Pierwiastek ten pomaga również w prawidłowym rozwoju płodu u kobiet w ciąży.

Zarówno niedobór selenu, jak i jego nadmiar może bardzo niekorzystnie wpływać na organizm. Dlatego należy starać się kontrolować jego poziom.

Niedobór selenu

W przypadku niedoboru selenu mogą zaistnieć następujące sytuacje:

  • ciągłe zmęczenie,
  • osłabienie i bóle mięśni,
  • częste przeziębienia,
  • opryszczka i stany zapalne skóry,
  • czasami poronienia,
  • bezpłodność u mężczyzn,
  • choroby wątroby i trzustki,
  • dolegliwości stawowe,
  • łamliwe paznokcie,
  • oznaki starzenia się,
  • zaburzenia widzenia,
  • zaburzenia czynności serca.

Nadmiar selenu

Z kolei nadmiar ilości selenu w organizmie możne powodować:

  • łysienie,
  • uszkodzenia skóry i paznokci,
  • nudności i wymioty,
  • nadwrażliwość,
  • zwiększone ryzyko wystąpienia nowotworów (w przypadku zatrucia selenem).

Przyswajanie i źródła selenu

Wchłanianie selenu wzmagają witaminy A, E i C. Jednak nadmierna ilość witaminy C powoduje odwrotny efekt – zmniejszenie wchłaniania. Podobnie cukry proste hamują wchłanianie selenu.

Produktami spożywczymi bogatymi w selen są: orzechy (zwłaszcza brazylijskie), zboże, ryby morskie, skorupiaki, wątroba, pomidory, drób, czosnek czy też warzywa, które rosną na terenach bogatych w selen.